Winston Churchil schreef :
'If you will not fight for the right when you can easily win without bloodshed; if you will not fight when your victory will be sure and not too costly; you may come to the moment when you will have to fight with all the odds against you and only a small chance of survival. There may even be a worse case: you may have to fight when there is no hope of victory, because it is better to perish than to live as slaves.'

Als je niet bereid bent te vechten voor het juiste/het recht wanneer je makkelijk kunt winnen zonder bloedvergieten; als je niet bereid bent te vechten wanneer de overwinning zeker is en niet kostelijk; dan kan je tot op het moment komen dat je toch zal moeten vechten met alle kansen tegen je, en er slechts een kleine kans op overleven bestaat. Het kan zelfs zover komen dat je zal moeten vechten wanneer er geen hoop meer is op overwinning omdat het beter is te sterven en vergaan dan te leven als slaven."

09 oktober 2008

"De mensen" ergerden zich, en dat is goed.

Een kleine annecdote:Mijn twee dochters wilden afgelopen maandag 6/10 gaan winkelen in een groot winkelcentrum in Maasmechelen, een 'merken outlet store'. Ze hadden daarvoor een dagje vakantie uitgetrokken. Wat bleek: het hele complex werd compleet geblokkeerd en gesaboteerd door de vakbonden. Gewone zelfstandige uitbaters die helemaal geen vakbonds vertegenwoordiging dienen te dulden, en evenmin vandoen hebben werden gebroodroofd en hun koopkracht werd aangetast. Het zijn al geen schitterende tijden voor zelfstandigen in die sector denk ik zo, en wat staan de vakbonden daar uit te vreten?
Klanten die van overal kwamen dienden maar terug te keren, zo ook mijn twee dochters.
Wat merkten ze terwijl ze naar hun auto terugliepen?
Een vakbondsvrouw trekt haar rode vuilniszakkenjasje met ABVV-slogan uit, en stapt er in haar nieuwe Mercedes ML terreinwagen, een SUV met opties van meer dan 75000€ ( 3 miljoen oude Bfr). Het milieu kon haar worst wezen, maar haar macht, haar luxe en haar door arbeiders dikbetaalde baan en dito koopkracht niet.Een typisch voorbeeld van kaviaarlinks.Meestal vinden mijn dochters dat ik teveel zaag over politiek. Nu zei mijn oudste: "Mijn waardering voor vakbonden was al niet hoog, en nu heb ik die nog eens naar beneden moeten bijstellen."
Het lijkt me niet dat het koopkrachtprobleem kan worden opgelost door de kip die de gouden eieren legt te gijzelen of dood te knijpen. Men mag niet vergeten dat het bedrijven zijn die de welvaart maken en niet de overheid en nog minder de vakbonden. Een betere verstandhouding en samenwerking met de werkgever is het enige dat voor beiden geld opbrengt, al de rest parasiteert daarop.
Hypothetisch:Met het geld dat ze zou krijgen als ze haar Mercedes verkoopt ( die waarschijnlijk wel niet van haar is) kan de vakbondsvrouw een klein firmaatje starten en alvast een paar mensen tewerkstellen. Dan pas zou ze wat betekenen voor de mensen waarvoor ze opkomt en wat aan de koopkracht bijdragen. En wanneer dat allemaal zou lukken ( in de voorwaardelijke wijs weliswaar, want ze moet ook leren wat het woord risico betekent) dan zou ze haar Mercedes echt kunnen verdienen.Het wordt hoog tijd dat KMO's en werknemers direct met elkaar communiceren. ze dienen noodzakelijk in een symbiose met elkaar te leven al lijkt dit een tegenstelling, het is slechts een paradox.
(jammer dat mijn dochter ze niet herkende, maar ik zou wel eens willen weten wie die vakbondsvrouw met haar Mercedes ML was? Iemand van de lezers?)

Geen opmerkingen: