Winston Churchil schreef :
'If you will not fight for the right when you can easily win without bloodshed; if you will not fight when your victory will be sure and not too costly; you may come to the moment when you will have to fight with all the odds against you and only a small chance of survival. There may even be a worse case: you may have to fight when there is no hope of victory, because it is better to perish than to live as slaves.'

Als je niet bereid bent te vechten voor het juiste/het recht wanneer je makkelijk kunt winnen zonder bloedvergieten; als je niet bereid bent te vechten wanneer de overwinning zeker is en niet kostelijk; dan kan je tot op het moment komen dat je toch zal moeten vechten met alle kansen tegen je, en er slechts een kleine kans op overleven bestaat. Het kan zelfs zover komen dat je zal moeten vechten wanneer er geen hoop meer is op overwinning omdat het beter is te sterven en vergaan dan te leven als slaven."

28 augustus 2010

Weer een onderzoek geopend naar....

De dood van een tsaar
Blijkbaar is er een nostalgisch-tsaristische rechter die het onderzoek naar de doodsoorzaak van tsaar Nicolas II en de schuldigen van de executie opnieuw wilt openen http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid966938/nieuw-onderzoek-naar-moord-op-laatste-tsaar.aspx#
Welnu:
Mijn bedovergrootvader is ook in verdachte omstandigheden om het leven gekomen. Zou ik zijn dood ook kunnen laten onderzoeken en de schuldigen, desnoods de staat of de toenmalige bezettende natie laten vervolgen? Oh ja, en tijdens de invasie van de Spanjaarden werd een familielid zomaar geëxecuteerd door de Spaanse inquisitie. Ook dat wil ik onderzoeken en Spanje en de kerk laten vervolgen. Trouwens, hoever mag ik gaan, want ik had ook nog familie ten tijde van de Romeinen.....
Ik vraag me terloops af, wanneer komt er eens een onderzoek naar de doden en slachtoffers van de tsaren, Stalin,.... ( Maar ja, wat zou dit nu nog de gerechtigheid helpen, de daders kunnen straffen...

Vinden jullie dit een flauw verzoek?
Wel, in dit surrealistische onland kloppen we toch elk ander land op het gebied van too little, too late (te weinig en te laat). Daarin zijn we zelfs de toonaangvende grootmacht. Waarom zou zo'n onderzoek dan niet kunnen voor mij en mijn familie, de nabestaanden van vele slachtoffers?

Ruim een kwart eeuw na de gebeurtenissen is men toch ook met man en macht terug beginnen zoeken naar sporen van de Bende Van Nijvel. Geen kosten noch moeite worden gespaard. Dit terwijl wellicht de daders en veel getuigen dood zijn of in een bejaardentehuis zitten,  en bewijzen en sporen onherroepelijk zijn verloren gegaan, verplaatst en vernietigd, laat staan dat op grond daarvan nog iemand zou veroordeeld worden in dit land, onze maffe justitie en advocaten kennende en alle kromme wetten waarmee verjaring en onwettig gevoerde onderzoeken  inbeslagnames kunnen worden ingeroepen. . Tergend is dat ondertussen heel wat zware criminelen rondlopen en terroristen hier asiel aanvragen. Maar die zijn aangezien jong, sterk, talrijk en zwaar gewapend te risicovol voor justitie en het regime. Vandaar dat men liever jacht maakt op bejaarde of dode daders tegen enorme hoge kostprijs.
Niet dat ze van mij de Bende van Nijvel niet moeten oppakken. Juist wel, en ze moeten van mij de effectieve doodstraf krijgen als zijn ze inmiddels 80 jaar. Maar waarom zulk onderzoek opnieuw of pas nu, en zo massaal. Is het om ons ergens anders van af te leiden?
Justitie en het gerecht zijn het departement Geschiedenis en Archeologie geworden, meer nog: ze zijn de reïncarnatie van de geschiedenis en archeologie.

Geen opmerkingen: