Winston Churchil schreef :
'If you will not fight for the right when you can easily win without bloodshed; if you will not fight when your victory will be sure and not too costly; you may come to the moment when you will have to fight with all the odds against you and only a small chance of survival. There may even be a worse case: you may have to fight when there is no hope of victory, because it is better to perish than to live as slaves.'

Als je niet bereid bent te vechten voor het juiste/het recht wanneer je makkelijk kunt winnen zonder bloedvergieten; als je niet bereid bent te vechten wanneer de overwinning zeker is en niet kostelijk; dan kan je tot op het moment komen dat je toch zal moeten vechten met alle kansen tegen je, en er slechts een kleine kans op overleven bestaat. Het kan zelfs zover komen dat je zal moeten vechten wanneer er geen hoop meer is op overwinning omdat het beter is te sterven en vergaan dan te leven als slaven."

08 januari 2014

Een laatste boemlezing


Geplaatst op Nageltjes op 31/12/2013 door a. griffon

Nee beste Nageltjes, er staat geen fout in de titel. Jullie begrijpen het al. Ik ga jullie hier een overzicht geven van een aantal recente acties van wrede (nee, ook geen spelfout).
Op het eigenste moment dat ik dit schrijf roept mijn vrouw me toe dat ik iets aan het boemlijstje kan toevoegen. Mijn aangevatte lijstje stokt. Blijkt dat ‘iemand’ nog een bommetje deed ontploffen in Volgograd. De boodschap dat het een moslimzelfmoordterrorist was komt nu nog niet uit de reporter zijn strot, maar lang zal hij dit woord niet onderdrukkend in zijn keel kunnen houden.

De kriebels worden met de minuut erger zoals bij een flinke verkoudheid, en uiteindelijk komt de rochel toch.: Moslimzelfmoordterrorist. Nog een fout zullen de taalpuristen roepen. Nee, geen fout. Terreur, zelfmoord en moslim staan wel elk apart in het woordenboek maar eigenlijk zijn ze ook samengegroeid tot een woord, een begrip. Een onafhankelijk op zichzelf staand woord dat eigenlijk al lang zo in de Van Daele had moeten staan, waren er niet het CGKR en de groene wietrokers die vooruitgang en vrijheden opofferen voor hun stemvee en de belangengroep voor en door wie ze bestaan. Hoe lang mag ik dit alles nog schrijven nu mede en dank zij de NV-A het CGKR ook in Vlaanderen werd geïnstitutionaliseerd. In ruil waarvoor keurden ze dit goed, vraag ik me af?

In de plaats van moslimzelfmoordterroist werd het woord van 2013 : ‘selfie’; recht uit het land van domoren en brood en spelen gekozen. Een woord uit het wereldje van ‘cool’, ‘fuck’, ‘blowen’, ‘crashen’ en ‘high five’. Eigenlijk verdienen ze misschien niet beter dan een engels kajotterswoord als kroon op hun taal en hun leven als ‘simple minds’. Ik, en wij de Nageltjes bij uitbreiding houden zich bezig met politieke, maatschappelijke en economische onderwerpen. Soms met een vleugje humor; al is dit nog zelden doenbaar. Volgens de high five generatie zijn wij zeurpieten, doemdenkers en lezen wij alleen het slechte nieuws. Tja zelfs onze kinderen hebben ze dat al wijs gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Wij zijn oude zeuren waarvoor hen op de schoolbanken en in de media werd en wordt gewaarschuwd. Heb ik daar voorbeelden van? Jazeker, al wil ik het daar op de laatste dag van het jaar niet meer over hebben. Volgend jaar misschien.
Ondertussen ben ik met mijn lijstje niet verder geraakt, en tijdens mijn schrijfpauze al zappend tot de zender Al Jazeera kreeg ik het nieuws over een nieuw bewijs van de godsdienst van de wrede: een bomaanslag in Jemen….En terwijl ik even kijk of het nu Volga dan wel Volgograd wordt geschreven stond er ook nieuw tussen de nieuwstitels: 12 Nigeriaanse burgers gedood bij aanval door Boko Haram. En het jaar is nog niet uit.

Ik stop maar met mijn voorgenomen lijst, want onze Nageltjesvrienden lezen hetzelfde onheil, hebben dezelfde zorgen, dezelfde woede….. en hebben dit lijstje niet meer nodig. Alle andere mensen voor wie dit lijstje nuttig zou kunnen zijn lezen de Libelle, luisteren naar een zoveelste gelijkklinkende Q-music-hit, een 12-12-12-programma, of vragen nu een plaatje aan voor hun kat op een of andere andere boerinnenbondzender.

Wellicht is dit het laatste jaar dat ik eenvoudig Gelukkig Nieuwjaar kan wensen aan mijn familie, mijn vrienden en mijn langzaam aan verdwijnende volk en cultuur?
Maar, zou er ik al vanaf nu niet bijschrijven: “bij leven en welzijn”? Ja, laat ik dat maar doen.
Beste lezers en lezeressen van Nageltjes, ikzelf en twijfelloos de ganse ‘redactie’ van Nageltjes wensen jullie een Gelukkig Nieuwjaar, bij leven en welzijn.

Geen opmerkingen: